Kari Sjöstrand Quartet spelar Bernt Rosengren
Det finns kanske ingen som har betytt så mycket för den svenska jazzen idag som Bernt Rosengren. Ödmjukt tog han sig an svenska hjältar som Evert Taube och Lars Gullin och amerikanska hjältar som George Gershwin och Billy Strayhorn, lyfte fram nya sidor av deras musik och lät oss upptäcka dem. I otaliga besättningar från storband till mindre format och i mästerliga och personliga arrangemang, med sitt omisskännliga varma tenorsaxsound lyfte han fram musiken och gjorde den till sin och vår.
Nu är det vår tur att lyfta fram Bernt Rosengren.
Nästan aldrig har vi hört någon annan än Bernt själv spela sina egna låtar som han skrev under en 60 år lång karriär. Alltså är det dags!
Vi har vaskat fram guldkornen, håller upp dom i dagens ljus för nya och gamla lyssnare och låter musiken få nytt liv. Den förtjänar det.
Och vi vill göra det på vårt personliga sätt. Konserterna kryddas med våra egna minnen och erfarenheter från samarbeten och möten med Bernt.
Kari Sjöstrand tenorsax
Gunnar Åkerhielm piano
Lars Ekman bas
Jojo Djeridi trummor
Jag startade upp bandet hösten 2024 med idén att lyfta fram Bernt Rosengren och hans musik. Vi har valt och vrakat bland hans kompositioner, många låtar är skrivna och arrade för storband så vi har skalat dom till kvartettformat. Det finns mycket att ösa ur och vi försöker att få med något från varje epok.
Här kommer lite om oss.
Kari Sjöstrand kom i kontakt med jazzen i tonåren, den innebar en revolt mot den auktoritära musikfostran hon fått i Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm. Jazzen betydde frihet att uttrycka sig och att kommunicera genom musik. Det började med Charlie Parker och fortsatte med Dexter Gordon, John Coltrane, Thelonious Monk, Charles Mingus och många fler. Hon hängde ute och lyssnade på Bernt Rosengren, Christer Boustedt och andra besjälade musiker i sta'n, och där någonstans grundlades hennes musikaliska identitet. Kari är självlärd på sina instrument där tenorsaxen spelar huvudrollen. Hon har försörjt sig som frilansande musiker sedan 80-talet. Det har varit mycket turnerande i skolor, bygdegårdar, folkparker och folkets hus med allt från teatermusik till pedagogiska jazzkonserter för barn och unga, blandat med jazzkonserter på klubbar. Under sju år fram till pandemin levde hon halvårsvis i New Orleans vilket bl a. resulterade i två album inspelade där. Kari har totalt 6 st. fullängdsalbum utgivna med i huvudsak egen musik.
Gunnar Åkerhielm är en pianist som rör sig mellan olika stilar inom jazzens idiom, från New Orleansjazz till modern jazz med allvarsam lekfullhet och glimten i ögat. Han arrangerar för och leder flera band, t ex. The Swing Harmonic Orchestra, där många av de flitigast anlitade jazzmusikerna idag ingår, samt Gunnars Änglar, en grupp musiker som sammanstrålat i sin kärlek till jazzmusik på svenska och att jobba sceniskt med text och musik som en helhet. Han spelar också i Spicy Advice Ragtime Band och ett flertal andra konstellationer. Gunnar är yngst i bandet men har ändå hunnit jobba heltid med musiken i ett femtontal år efter en gedigen jazzmusikerutbildning och han är även en högt uppskattad pedagog.
Basisten Lars Ekman startade sin musikerkarriär med att spela med svenska jazzlegender som Bernt Rosengren och Rune Carlsson. Det tog honom rakt in i den svenska jazzens hetluft på 00-talet med konserter världen över med bland andra Fredrik Norén Band, Magnus Lindgren och Ludvig Berghe Trio.
Efter ett antal år i den miljön var det dags att söka nya utmaningar och Lars flyttade till New York för att etablera sig i jazzens huvudstad. Efter många sena nätter kunde Lars skörda frukterna och var en av stadens hårt arbetande basister med konserter och inspelningar i stort sett dagligen under flera år. 2018 återvänder Lars till Stockholm med skivorna The Brooklyn Diaries 1 och 2 i bagaget och är sedan dess väldigt aktiv på den svenska musikscenen som basist, bandledare, arrangör och pedagog.
Jojo Djeridi är professionellt aktiv jazztrummis sedan 1985, uppvuxen i Sverige med studier vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och även vid The New School i New York.
Han har sedan många år bandet Trinity med Karl Olandersson och Andreas Hellkvist, drev sin egen kvartett och släppte album med Krister Andersson, Lars Jansson och Palle Danielsson på 20-talet, har samarbetat brett inom den svenska jazzscenen, bland annat med saxofonister som Nisse Sandström och Krister Andersson, och spelat länge med Maffy Falay och Bernt Rosengren på olika turnéer i Sverige och jazzklubben Lilla Maria i Stockholm 1991-2000. Jojos spel präglas av kraftfull swing, polyrhythm (flerskadiga rytmer) och stor dynamik.
Han kan få trummorna att både “viska” och “skrika” – alltså stora skillnader i volym och intensitet beroende på vad musiken kräver.

